Summaries from Number 40

国際基督教大学キリスト教と文化研究所発行
国際基督教大学学報 IV-B

『人文科学研究(キリスト教と文化)』

International Christian University Publication IV-B
Humanities: Christianity and Culture


神は死んだ? それなら人間性は死んでないのか? ―現代に於ける哲学の課題―. . . . . 田中 敦

[Go ist tot. Ist dann nicht auch die Menschlichkeit tot?. . . . . . Atsushi Tanaka]


 人間に固有なものという課題は「人間の本質」とか「人間性」として理解できるが、それは任意の視点から人間独自の特性を分析し、解明するということ以上の何かを意味している。そうした問題をここでは事実性についての問いとして捉えたいと考える。
 そのような場合、解明されるべき人間性は、現代においてどのようになっているかが問題となる。このように考えると、それは今日神に関する解明を目指すのと同じような困難さを孕んでいるように思われる。それが、「神は死んだ。ならば人間性は死んでいないのか?」という題が意味していることである。
 ニーチェの言葉「神は死んだ」は、それが語られた当時とは比較にならないほど、今日その衝撃力を失っている。しかし、神はその概念からしても、更に神との関わりに立つ人間にとっても死に得ない存在である。そしてニーチェはまさにそのことを「神は死んだ」と述べた断片の中で明瞭に描き出している。更に、この断片が書かれたのとほぼ同時期に『このようにツァラトゥストラは語った』第一部が書かれたが、その冒頭で、ツァラトゥストラが市場の群集に超人の必要を説く場面は、そのまま死んだ神を探し回る狂った人の場面と同じである。このことはニーチェにとって「神が死んだ」ということは、同時に人間が人間としてはもはや生きていけないこと、人間であること(Menschlichkeit)、人間性も喪失されていることを雄弁に語っているのである。「すべての神々は死んだ。いまやわれわれは、超人が生きんことを欲する」のである。
 ニーチェにとって神の死は、したがって人間性の死滅は、単なる一つの可能な解釈ではなく、西洋の歴史を貫く出来事、その意味で避け難い問題として事実性の問題であったといえる。更にニーチェにとってこの問題の解決、欠乏している人間性を到来させるという課題も、言葉による解明という問題ではなく、ここでいう「事実性の問題」として理解されるべきものであった。しかしニーチェ自身はこの事実性の問いの解決を目差す中で、その問いを通常の問いから区別することなく追及しているように思われる。それは答えを求める問いであって、問いを問いとして存在せしめることをしていないのである。神の死の巨大な喪失を、その死が齎したニヒリズムを克服することがどうしても求められねばならないのである。
 ところで、ハイデッガーの『ヒューマニズムについての書簡』は、ボーフレの質問「どのようにして『ヒューマニズム』という語にその意味を与え返すか」に答える形で書かれているが、そこでハイデッガーは真正面からこの問いに答えていない。その意味は、何らかの語にその意味を回復させるということは、知的な解明ではない事実性の問いに対しては不十分、不用意であるということであろう。フッサールが語の意味の回復可能性を直観に求めるのに対して、ハイデッガーはそれを存在にあるいは事象との出会いに求めている。事実性の問題は予め「何かとして」意味が既に何かが与えられていることを出発点にとることになる。

 しかし、問題は死あるいは喪失という事態である。どのようにすれば「不在の」「喪失された」事象と出会いえるのかという問いである。まさにこの問題こそ、存在忘却という事態の只中で、改めて存在の意味を問うことを敢行したハイデッガーの哲学的探究がなしたことである。つまり、ハイデッガーはまさにそうした事態を形而上学との関係において「克服」ではなく「耐え抜き」と捉えているが、そうした問題こそ、事実性の問いが要求する問いの問い方であるだろう。


ヒトから人間へ. . . . . 村上 陽一郎

[From homo sapiens to Human Being. . . . . . Yoichiro P. Murakami]


   The most remarkable difference of a human being from other animals or particularly mammals is the deficiency of natural repressor of desire or lust.
   Consequently it needs to accept nomos of its community as the repressor. The transference of nomos from community to its members is mainly realized through language both explicitly and implicitly. An individual of homo sapiens can only be a human being by sharing nomos of its community.
   It, at the same time, is inherently invested chaos which is a blind energy to develop it to all the possible directions. In other words, nomos introduced in an indivisual plays the role of molding its chaos. It is the struggles between nomos and chaos within an individual that produce a genuine human being. 


音楽はなぜ存在するか. . . . . 金澤 正剛

[Why Does Music Exist?. . . . . . Masakata Kanazawa]


   Why does music exist? Different from other animals, the human beings have natural nature to think and to express themselves by various means. One of such means is the language, but if they cannot use the language, they try to express themselves by movements of their bodies, or by using colors, shapes or sounds. They also have natural nature to pursue and honor the beauty and therefore try to express themselves in a way that they believe the most beautiful expression. As a result they have produced the literature by means of language, the dance and the drama by movements of bodies, the fine arts by means of shapes and colors, and the music by means of sounds. These are essential elements to their lives.
   One can perhaps define the music as “aesthetic expression by means of sounds,” but the problem is whether there is the general consensus of what is beautiful. What is considered beautiful by some people may be felt ugly by others. As a result there are a variety of musical expressions in the world and each nation has its own music. In Europe the musical tradition goes back to Christian chants, of which the oldest is singing of the psalms, the custom that Christianity inherited from Judaism. The most important of early Christian chants is the Roman chant, better known as Gregorian chant, which has become the starting point of later European music, both sacred and secular. As specific examples the speaker wishes here to demonstrate eight different reciting tones of Psalm 110 (or Psalm 109 in Latin), the Lutheran chorale “Christ lag in Todesbanden” and Bach’s cantata based on the chorale, and a performance of a popular pianist based on a Gregorian
melody. 


Les Tentations de Saint Antoine. . . . . . Christine Kodama


  The theme of the temptations of Saint Anthony is first treated from a historical and psychological point of view in relation to the life of Saint Anthony the Great, patriarch of the Desert Fathers of the 3rd and 4th centuries. Then the same theme is analyzed in relation to the life and work of Gustave Flaubert, the 19th century French novelist. The relevance of the experience of Saint Anthony to the people of the 21st century is stressed in conclusion. 


対談「無神論の黄昏とアジア神学の将来」. . . . . . アリスター・マクグラス(ロンドン大学教授)+森本あんり
[A Theological Dialogue: The Twilight of Atheism and the Future of
Asian Theology. . . . . . Alister E. McGrath and Anri Morimoto]


  さて、今日の対談の構成ですが、一応二つの部分に分けてみようと思います。最初はあなたが最近非常に熱心に続けておられる無神論との討論について、もう一つはアジアと日本の神学の将来について、お伺いしようと思います。第一部ではだいたい大きな質問が5つくらい、第二部では 3 つくらいを考えております。


「貧者の神学 (Armenfrömmigkeit)」の社会経済的背景に対する考察. . . . . 魯 恩碩

[Socio-Economic Context of Post-Exilic Community and Literacy. . . . . . Johannes Unsok Ro]


   Examining literacy is one of the most important methods for analyzing socio-economic stratification of the postexilic community in Palestine. According to Albertz, among others, considerable portions of Prophetic and Psalmic texts (for example: Mal 2,17; 3,5; 3,13-21; Isa 29,17-24; 56,9-57,21; Ps 9/10; 12; 14; 35; 40; 69; 70; 75; 82; 109; 140) were written by an impoverished group to consolidate their identity and to retaliate against the power elite in Jerusalem at that time. Many current OT scholars advance the notion of a 》theology of the poor《 in exilic and postexilic Israel. Employing Gerhard Lenski’s sociological theory of 》advanced agrarian society, 《 this article questions the validity of the thesis and argues that the 》theology of the poor《 was mainly generated by a middle class of postexilic Israelites like Levites and Hasideans, not by the penniless underclass, such as farmers, peasants, shepherds, craftsmen and artisans. It also pays special attention to the theological and ethical implications of 》theology of the poor《 for our post-modern and post-colonial era.  

 


Forming the Japanese Modern Craft Movement: Perspectives from the Leach Archives. . . . . . Richard L. Wilson


   Modern craft began to develop in Japan in the second decade of the twentieth century, based chiefly in Tokyo. Artists and designers without formal workshop training began to experiment in craft production. Although this episode is often recounted as an inevitable stage of modernism, primary sources reveal how the new crafts depended on particular institutional and human networks, access to certain types of technology, and new markets. The diaries and correspondence of British ceramicist Bernard Leach (1887-1979), now available online through the Crafts Study Centre in Farnham, UK, permit a careful reconsideration of these conditions. With the exception of a short period of residence in China, Leach resided in Tokyo between 1909 and 1920. His papers demonstrate interdependencies with the faculty of the Tokyo School of Fine Arts and the Shirakaba literary group. Leach’s introduction to ceramics, with its technical and design challenges, emerges in these pages. Leach and fellow crafts pioneer Tomimoto Kenkichi (1886-1963) exploited neighborhood opportunities for making low-fired painted ceramics, the idea technology for infusing “art” into ceramics. We see how the new “artist-craftsman” depended on the development of the urban art gallery and the department store. The materials also expose sources for the conceptual profile of the modern studio potter, including solo production, rural lifestyle, and an eclectic, “ethnographic” design concept. Artistic modernism in general depended on encounters with cultural others, and through Leach, we understand how modern handmade ceramics reciprocally connected to notions of “Japan” and additionally, “Japan’s others.”

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