Past Asian Forum (1998~2014) 

Past Asian Forum (1998~2014)

Asian Forum (1998- )
2014/2013/2012/2011/2010/2009/2008/2007/2006/2005/2004/2003/2002/2001/2000/1999/1998


150th
Tuesday, Feb 18, 2014
14:00-16:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F

羽鳥隆英 (HATORI Takafusa)
早稲田大学坪内博士記念演劇博物館
(
The Tsubouchi Memorial THEATRE MUSEUM, Waseda University)

「日本映画のなかの《忠臣蔵》:予備的議論」
(Chushingura in Japanese Cinema: A Preliminary Discussion)

From the early 20th century to the mid-1960s, the melodramatic narrative called Chushingura, a dramatization of Genroku
Ako Incident, was repeatedly adapted into films. The persistent popularity and mythic status of Chushingura films are
undeniable. However, film scholars have accumurated little academic works on the significance of Chushingura in Japanese film history. This paper aims at reflecting on film-scholarily promising approaches to Chushingura films for further

Lecture in Japanese


 

149th
Tuesday, Feb 11, 2014
14:00-16:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
先崎彰容 (SENZAKI Akinaka)
東日本国際大学東洋思想研究所 准教授・主任研究員
(Associate Professor, The Institute of Oriental Thoughts,
Higashi Nippon International University)

‘中江兆民’とは、何ものか
(Who is Chomin Nakae ? )
中江兆民は、福澤諭吉にならぶ明治時代の代表的思想家である。だが圧倒的に、福澤よりも「読まれていない」。それは彼が難解な漢文を、使っているからだ。だが、発表者は、混迷する現代社会で、中江兆民の思想は是非とも読まれるべきだと思っている。それはなぜか?単なる明治時代の思想家としてではなく、現代社会にも生き生きとした存在として、兆民を蘇らせる。

Lecture in Japanese

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148th
Tuesday, December 17, 2013
14:00-16:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
鈴木 佑記(博士、東洋大学 アジア文化研究所客員研究員)
SUZUKI, Yuki (PhD, Visiting Fellow, Asian Cultures Research Institute, Toyo University)

ウィチャユット・リマンクーン(民族写真家/タイ)
Wizchayuth Limungkoon (Photographer)

「津波の後の海と生活―
タイ・アンダマン海洋民モーケン、ウラク・ラウォイッを中心に」
Living with the Sea after the Tsunami:
Monken and Urak Lawoi People of the Andaman Sea, Thailand

タイ南部西岸に広がるアンダマン海には豊富な海の知識を持つモーケン、ウラク・ラウォイッといった『海の民』が住んでいる。彼らの伝統的な知識は2004年のインド洋大津波の際には襲来の前触れを読み取り、多くの人を救ったことで知られる。しかし、その後彼らは津波後の様々な社会変化に直面することになった。津波から9年後の『海の民』の生活の変化を現地に長期で住み込み調査を行っている研究者と写真家が見つめる。

Lecture in Japanese


 

147th
Tuesday, September 17, 2013
14:00-15:00
井堂有子 (Ido Yuko)Middle Eastern History, Graduate School of the University of Tokyo

「汎アラブ主義」を再考する: 国民国家とアラブ・ナショナリズム
(‘Pan-Arabism’ Revisited: Nation State and Arab Nationalism)The Middle East and North African region has currently been facing historical upheavals and crises. ‘Pan-Arabism’, or Arab Nationalism seeking for one state for one nation, was born and grew up in complicated historical contexts in the region and used to be compelling and powerful. In this presentation, I would like to reconsider its meaning and challenges within the current regional political transformation.

Lecture in Japanese



146th
Tuesday, Feburary 19, 2013
14:00-15:00
H-201
Ines Eben v. Racknitz
Department of History, Nanjing University

The British and French China Expedition of 1860:
Chinese Perceptions of Western Military Technology and Diplomacy

This lecture examines the course of the British and French China expedition of 1860 and seeks to explain
the looting and burning of the Yuanming palace. I analyze the expedition with respect to the question:
how did Chinese elites perceived Western military technology and diplomacy during the allied China expedition of 1860.
An analysis of Chinese perceptions of Western technology and diplomacy in 1860 thus provides a perspective on Chinese “cosmology” and self-perception before entanglement with the European world,
and thus gives insight into the foundation on which modernizing reforms were planned.

Lecture in English


145th
Asian Forum
Tuesday, January 15, 2013
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
田畑幸嗣(Tabata Yukitsugu)
Sofia University Junior College, Archaeology

「文化遺産」の旗のもとに
― カンボジア、アンコール遺跡を巡る幾つかの言説 ―

(Under the banner of Cultural Heritage:
Discourse on the Angkor Historical Monuments in Cambodia) 

インドシナ半島の南側に位置するカンボジアは、1953年に独立してから現在までの約60年間で、クーデターや内戦により5回も政治体制が変更 され、そのたびに国名と国旗とが変更されましたが、国旗には常にアンコール・ワットが描かれていました。アンコール・ワットに代表されるアコー ル遺跡は、カンボジア国民文化の精華であるとされ、ナショナル ・アイデンティティの表徴であり続けて来ました。
報告者はこれまで、カンボジアでの長期にわたる文化遺産の研究と保存、そして遺跡保護のための啓蒙活動に取り組んできましたが、そのなかでアン コール遺跡を巡る様々な問題に直面してきました。今回の報告では、こうしたアンコール遺跡を巡る言説や実際に起きた事件などを紹介しながら、文化 遺産としての、国民文化としての「アンコール遺跡」がカンボジア社会でどのような役割を果たしているのかについて検討してみたいと思います。

Lecture in Japanese

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144th
Asian Forum
Tuesday, November 6, 2012
14:00-15:00
Honkan 251
田中祐介 (Tanaka Yusuke)Research Fellow, Institute of Asian Cultural Studies
土屋宗一 (Tsuchiya Soichi) 
Assistant, Institute for the Study of Christianity and Culture
阿曽歩  (Aso Ayumi) 
Graduate School, ICU

近代日本の日記帳
ー人々の生の記録から何が分かるかー
 

人はなぜ日記をつけるのでしょうか。遠い過去から今日に至るまで、世界中で無数の日記が
綴られてきました。近年ではブログやFacebook、Twitterなどが日記的役割を果たすことも
少なくありません。自発的な、あるいは書かされた生活や内面の記録は、後世からみれば
貴重な歴史資料ともなります。
この報告では、ICU図書館とアジア文化研究所が保管する故福田秀一氏
(国文学研究資料館名誉教授、元国際基督教大学教授)が蒐集した5000点を越える
日記関連資料より、明治中期から昭和末にかけての約550冊にのぼる書き込み式の日記帳を
紹介し、その意義を考察します。書き手は小学生、受験生、女学生、主婦、サラリーマン、
教師、養蚕家、従軍兵、満州への移住者、登山や俳句の愛好者など、多岐に亘ります。
日記に刻印された生の記録を通じて、今日の私達は過去の日本について何を知ることが
できるでしょうか。

Poster

Lecture in Japanese


143th
Asian Forum
Tuesday, October 30, 2012
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
咸苔英 (Ham Taeyoung)
(仁川文化財団課長)

韓国における文学館の現況と役割について
(The Role of Current State of Institutes of Literature in Korea Today)

今、韓国においては文学館というのが増え続けている。韓国における文学館の設立は
1995年から実施された地方自治制度と深い関連がある。地方自治制度の本格的に出発するに伴って、
文学館の設立も本格化されるようになったのである。
文学館というのは「文学館」と「文学記念館」とで分けることができる。
今現在、韓国に存在する文学館はほとんどが後者、作家一人や作品、特定ジャンル などを
その対象とする「文学記念館」である。「文学記念館」の一番大きな問題点は観覧客の再訪問が
ほとんどないというところにある。2013年開館予定である仁川の韓国近代文学館は「文学館」、
即ち総合文学館を目指している。

Poster

Lecture in Japanese


 


142th
Asian Forum
Tuesday, October 9, 2012
14:00-15:00
Honkan 402
Tim Hoffman
Native of USA, with 4 decades in Asia (Japan, India, Sri Lanka, other) as musician, professor and NPO director. Graduate of 4 universities in USA, Japan & India. Lecturer in Japan’s Keio University & Musashino Music Academy. Trained by masters – in piano by Grace Mundorf Myers (USA); Japanese shakuhachi flute by Yamaguchi Goro (Tokyo); Hindustani vocal music by Pandit Ganesh Prasad Mishra (Lucknow); also Indonesian gamelan and Korean music. Awards from U.P. Chief Minister, Foreign Correspondents Club of Japan, East-West Center, American Institute of Indian Studies, other. Founder/Director of Indo-Japanese Music Exchange Association (estab 1989) – www.ijmea.com

indigenous Indian software & traditional Japanese hardware in music:
Indian raga on Japanese instruments koto & shakuhachi

The arrival in Japan of sound culture from the Indian subcontinent predates by some 1300 years the contact with Western music that transformed the musical environment of Japan. However, Japanese acuity in visualtactile observation has shielded from audible view many important features of sound shared between India and Japan, e.g, in the visibly different scripts and instruments used in language and music of the two cultures.
Following decades of extensive musicological research and practical trials in Japan and India, both the fiveholed flute shakuhachi and the 13-stringed koto of Japan have in India been officially deemed suitable for Indian raga — essentially, successful application of Indian ‘software’ to compatible ‘hardware’ of another Asian culture. As such, visible and audible factors operate integrally in complementary formulae.
The ideal in arts of crossover based on judicious selection of viable partners for collaboration, as opposed to the unpredictable dynamics of random experimentation characterizing the popular process of fusion, facilitates further stages of development in agreement with the nature of both/all contributing parties.
Challenging assumptions of what “contemporary” has connoted for millennia — East-West exchanges which have dominated cultural, political and commercial encounters worldwide — this North-South confluence suggests many latent prospects in intra-Asian co-development within and across disciplines and professions.

Poster

Lecture in English



141th
Asian Forum
Tuesday, September 18, 2012
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
村武典 (Yoshimura Takenori)
Junior Researcher, Organization for Islamic Area Studies, Waseda University

エジプト民主革命とナイルの民:イスラーム史から見るアラブの春
(Egypt’s Democratic Revolution and People of the Nile: The Arab Spring in the Context of Islamic History)チュニジアでの「ジャスミン革命」や、その後に連鎖的に中東の諸地域で発生したアラブ諸国の
民主化運動は「アラブの春」とも呼ばれました。その中で、2011年のエジプト民主革命(1月25日革命)は、
今年の6月30日にムスリム同胞団メンバーであったムハンマド・ムルシーが大統領に就任して新たな他局面を
迎えつつも、その行き先は不透明なままです。
日本から見れば地理的にも、心理的にも遠い中東で発生した一連の民主革命の動きをどう理解して
行けばいいのでしょうか。報告者が現地調査で訪れたエジプトでの記録を紹介するとともに、
イスラーム史における政治と権力、統治者と民衆と行った視点から、「アラブの春」を再考してみたいと
思います。

Following the December 2010 “Jasmine Revolution” in Tunisia, a wave of protests and pro-democratic demonstrations shook the Middle East in what has come to be called the “Arab Spring.” Protests began in Egypt on January 25, 2011, resulting in a democratic revolution that overthrew the regime of Honsi Mubarak. On June 30, 2012, Mohammed Morsi, a member of the Muslim Brotherhood, was officially sworn in as Egypt’s first civilian president. The situation within Egypt, however, remains tense and the success of the democratic revolution is by no means certain.

How have people in Japan understood the wave of democratic revolutions that took place in the Middle East, a region so geographically and psychologically distant? The speaker was conducting fieldwork in Egypt at the time of the revolution. From first-hand experience and from the viewpoint of interactions between rulers and the ruled in Islamic history, Professor Yoshimura will attempt to rethink the Arab Spring.)

Lecture in Japanese


140th
Asian Forum
Tuesday, June 5, 2012
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F

Luke Roberts
University of California Santa Barbara, Japanese History

Politics of the Living Dead: Lords and Inheritance in Tokugawa Japan

Strife within daimyo houses (oiesōdō) over who would be chosen as the heir to the daimyo was a major source of disorder in daimyo government. Early in the seventeenth century the Tokugawa government required a daimyo to personally designate his heir while healthy, and if he did not do this, say because of a mortal illness or his sudden early death, his realm was confiscated. This policy created the problem of numerous ronin who were dangerous to the new order, yet permitting relatives to choose an heir led to internal house strife. The Tokugawa suppressed disorder by requiring retainers and relatives keep the deaths of daimyo secret for days, months or in some cases years in order to successfully engineer adoptions and succession. Even though the secrets were often open secrets, everyone pretended or performed as if the lord were alive and that he personally chose his own heir because if the lord were formally known to be dead before his heir were chosen the Tokugawa would end the daimyo house and confiscate his domain. The Tokugawa pretended not to know when a lord died, and the requirement that everyone perform the lord being alive encouraged daimyo retainers and kin to struggle civilly over the choice of next heir. This talk will be based on one chapter from my recent book Performing the Great Peace: Political Space and Open Secrets in Tokugawa Japan (UH press 2012).

Lecture in English


139th
Asian Forum
Tuesday, May 1, 2012
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
Yonaha Jun (與那覇 潤)
Aichi Prefectural University, Japanese History

「中国化」として考える―新たな歴史認識と現状分析
(On the Concept of Sinicization (chugoku-ka):
New Historical Paradigms and the Understanding of Present-day Realities)       

Yonaha Jun is the author of a provocative new book: Chugokuka suru Nihon: Nittchu “bunmei no shototsu” issen-nen shi (The Sinicization of Japan: A Thousand Year History of the “Clash of Civilizations” between China and Japan), Bungei Shunju, 2011. From the dust jacket of the book: “Is Japan’s ‘progress’ at a dead end? In the aftermath of the 3/11 disasters, the old paradigms of ‘Westernization,’ ‘Modernization,’ and ‘Democratization’ have fallen by the wayside. New keywords such as ‘Sinicization (chugokuka)’ and “Return to the Edo Period” and new story lines such as the Sinicization of Japan have emerged.” The book is advertised as a “useful history of modern Japan.”
Professor Yonaha will introduce his book and discuss his concept of Sinicization. He is looking forward to active engagement with members of the audience.

Lecture in Japanese

Poster


 

138th
Asian Forum
Tuesday, April 17, 2012
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
Simon Avenell
National University of Singapore, Modern Japanese History

Experts and Environmental Knowledge in 1960s and 1970s Japan

  This paper examines the role of experts (social and natural scientists) in the Japanese environmental movement of the 1960s and 1970s. Pioneering antipollution advocates such Tsuru Shigeto, Miyamoto Ken’ichi, and Ui Jun played formative roles in stimulating and shaping public discourse on the environment, in introducing Japanese industrial pollution to the outside world, and in influencing landmark legislative and judicial developments. Because of their privileged status they were able to build strong international networks for the exchange of scientific information and the formation of political movements. One of their organizations, the Pollution Research Committee, conducted surveys of polluted areas such Yokkaichi City, organized influential international conferences, and offered expert witnesses in pollution court cases. With extensive financial and institutional support from the then Ministry of Health and Welfare, this committee and its members became pioneering environmental advocates, often advancing positions deeply at odds with the prevailing political and economic mindset. The paper thinks through the role of these environmental experts in Japan and in the emergent global environmental movement of the time.

 

Lecture in English


 


137th
Asian Forum
Tuesday, Feburary 14, 2012
14:00-15:00
Honkan 253
Eskildsen Robert
J. F. Oberlin University, History

On Escaping Asia:
the Meiji Restoration, the International System and the End of Dynastic Rule
in East Asia

The Meiji Restoration brought an end to the dynastic rule of the Tokugawa family and it began a period where Japan participated fully in the Western-dominated system of trade and diplomacy. After the Restoration Japan “escaped Asia,” to borrow Fukuzawa Yukichi’s famous phrase, and the subsequent collapse of the other ruling dynasties of East Asia seemed to validate the Meiji-era perception that Japan needed to distance itself from Asia. It is easy to lose sight, however, of the way that Japan’s participation in the international system contributed to the collapse of dynastic rule elsewhere in East Asia. In order to explain how the influence of the Meiji Restoration spread beyond Japan, this talk will explore how a complex interaction between Western diplomacy and Japanese diplomacy contributed to the collapse of dynastic rule throughout East Asia.

Lecture in English


 

136th
Asian Forum
Tuesday, January 24, 2012
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F

Michael Richardson
Visiting Professor at the Center for the Study of Global Issues, Hitotsubashi University
Visiting Fellow at the Centre for Cultural Studies, Goldsmiths University of London.

Representations of Japan in Hollywood films:
Cultural communication or Lack of communication?

Since the Second World War, a significant number of Hollywood movies have either been set in Japan or otherwise deal with American/Japanese relations, from Stuart Heisler’s Tokyo Joe (1949) to Sophia Coppola’s Lost in Translation (2003). Many of these films have been controversial from a number of angles, almost always linked to questions of cultural representation and feeding into or emerging out of the Orientalist debate which has above all accustomed us to recognise the inherent power relation representation involves. In this paper I will look at the range of themes these films have dealt with and consider whether they should be treated less as films ‘about’ Japan than about American attitudes towards the ‘foreign’ in general.

Lecture in English

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135th
Asian Forum
Tuesday, November 8, 2011
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
上尾信也 (Agario Shinya)
Research Fellow, Institute of Asian Cultural Studies楽師の西と東ー中世ヨーロッパの音楽家はどこから来たのか
(Musicians West and East:
Where did Medieval European Musicians Come From?)

The origins of classical music and of musical notation (the staff with its five horizontal lines) used throughout the world today should be seen within the context of ethnomusicology of what is now known as “world music.”

There was an explosion of new musical forms in Europe in the medieval period, marked by the Gregorian Chants of the Roman Catholic Church and the orchestral music that took advantage of a variety of new musical instruments. By the 12th century, secular music and musicians made their appearance.

Where did these musicians come from? One set of explanations looks to the Arab and Islam world. The troubadours of the court and the jongleurs in the street in the 12th century, their performance style and their instruments may well have come to the Mediterranean world by way of what we now call the Middle East. The issue, however, has not been fully resolved. Some scholars, for example, look to ancient Rome for the origins of medieval forms of music, while others look further East.

We may never be able to give a definitive answer to this question. My talk will explore links to the Eastern Roman Empire and lines of cultural transmission between Asia and the Mediterranean world. We can try to re-examine the reception of new forms of music in medieval Christian Europe and the reception given to the musicians and performers. While the musicians and the sounds of their music has long vanished, we can derive valuable hints from textual and non-textual sources, including musical scores, instruments, paintings and other visual materials pointing toward Eastern origins of Western music.

Lecture in Japanese



134th
Asian Forum
Tuesday, October 18, 2011
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
Amy Borovoy
Princeton University, East Asian Studies

Robert Bellah’s Organic Community

The talk will discuss Robert Bellah‘s engagement with Japanese thinkers such as Watsuji Tetsurō, in formulating his ideas about communitarianism and his critique of Western liberal modernity.

Lecture in English

 




133th
Asian Forum
Tuesday, September 13, 2011
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
John Caiger
(Emeritus, Australian National University)

Bach to Japan:  Reflections on Teaching and Rewriting the Cultural History of Japan

Professor Caiger was born in Japan and graduated from Sydney University and studied history at the University of London. He received his Ph.D. from the Australian National University where he began teaching Japanese history since 1966.  Now retired, he is reviewing his life as a scholar and teacher of modern Japanese cultural history.  He is the author (along with his former colleague Richard Mason) of one of the best general surveys of Japanese history: A History of Japan (Revised Edition), Tuttle Publishing. His talk will give a glimpse into the personal and professional life of one of the leading Western scholars of modern Japanese history. The title “Bach to Japan,” refers to his first visit to ICU in the 1960s when he attended a concert by the Sendai Bach Choir held in the ICU Church. Everyone welcome.

Lecture in English




132th
Asian Forum
Tuesday, June 14, 2011
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
Peter Flueckiger
(Pomona College, Associate Professor)

Human Emotions and Community in the Literary Thought of the Sorai School and Kokugaku

Human emotions were central to the philosophies of Ogyû Sorai (1666-1728) and his disciples, as well as their Kokugaku critics, such as Motoori Norinaga (1730-1801). These scholars all saw emotionality as the core of human nature, and argued that emotional connections between people were essential to a harmonious society. This talk discusses how these figures saw poetry as contributing to such a society through its capacity to express and communicate authentic emotions. At the same time, it argues that their new ways of valuing emotions were accompanied by new ideas about how emotions should be regulated and socialized.

 

Lecture in English

Peter Flueckiger-Human Emotions and Community in the Literary Thought of the Sorai School and Kokugaku


 

131th
Asian Forumian Forum
Tuesday, May 24, 2011
14:00-15:00
Conference Room 203/204, Dialogue House 2F
嵯峨景子 (Saga Keiko)
(The University of Tokyo, Graduate School of Interdisciplinary Information Studies)

Modern Japan and “Otome” Culture as Seen in Girl’s Magazines

本講演では明治中期から昭和戦前期に発行された少女向け雑誌を取り上げ、そこに発現する近代日本の少女文化の一端を示してみたい。近代日本が大きく転換し、女性をめぐる社会状況も変動するなか、少女を対象とした雑誌メディアはどのような発展を遂げ、「乙女」文化の創出に寄与したのだろうか。読者である少女たちが雑誌内で遊ぶことを通じてロマンティックな感性や自己像を生み出し、独特な感性に彩られた文化を発達させてゆくプロセスを、具体的な雑誌資料等の実物を紹介しながら報告したい。
Presentation in Japanese


 

130th
Tuesday, April 19, 2011
14:00-15:00
Conference Room 201/202, Dialogue House 2F
西田昌之 (Nishida Masayuki)
(PhD Course, Resource Management in Asian-Pacific Program, The Australian National University / Research Associate, Institute of Asian Studies, ICU)

Tsunami and Recovery:
A Report on 10 Days of Volunteer Work in Kamaishi City, Iwate Prefecture

The Great Eastern Japan Earthquake that struck Japan on March 11, 2011 resulted in a mammoth tsunami that robbed the lives of countless victims, making it the one of most destructive natural disasters in Japanese history. The explosions at the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant have added to the disruption of people’s lives. Many help and recovery plans have been announced and naturally many people are eager to engage in volunteer work. However, while many may wish to go to the affected areas to help, such actions may be dangerous if not taken with extreme care and caution.

The Institute of Asian Cultural Studies invites you to listen to a report by an ICU graduate, Mr. Nishida Masayuki, who spent ten days between April 2 and 12 working as a relief volunteer in Kamaishi, one of the areas hardest hit by the tsunami. Mr. Nishida majored in environmental anthropology, and did field work in a village in northern Thailand. When areas that suffered great damage. A symposium and exhibition was held which allowed ICU students and Mitaka citizens to know more about the recovery experience andengage in discussion and international exchange.

As the Asian Forum on April 19 we will be able to learn more from Mr. Nishida who will have just returned from ten days in Kamaishi City. He will be able to tell us about the reality of volunteer activities in devastated areas and about future plans, including long-range plans for relief and recovery. We hope that many students and Mitaka citizens will take advantage of this opportunity to think about the reality of the tsunami disaster and the limits and possibilities of what we can do to help.

Presentation in Japanese


 


129th
2011年1月18日 火曜日
14:00-15:00
本館 251
松田忍(Matsuda Shinobu)
昭和女子大学人間文化学部非常勤講師


満園勇(Mitsuzono Isamu)

日本学術振興会特別研究員

「内務官僚の戦時と戦後 ―「安積得也関係文書」を読む」
安積得也。戦時期に栃木県知事、岡山県知事を歴任し、戦後は公職追放を受けた後に、新生活運動、公明
選挙運動に従事した。その安積が遺した1万点弱の書類や日記がいまICUで整理されている。いかなる史料
が含まれ、いかなる発見があったのか?2008年11月から15回にわたって開いてきた史料整理会の中間報告
を行う。

発表言語: 日本語

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128th
2010年10月22日 金
曜日
12:50-13:40
東ヶ崎潔記念ダイアログハウス 中会議室 203,204号室
姜海守(かん・へす)
韓国啓明大学国際学研究所 専任研究員

「<道義の帝国>論の射程ー解放後・戦後における「道義」言説と李退渓ー」
(The Empire of the Morality-Righteousness(道義): Yi T’oegye(李退渓) and
the Discourse of the Morality-Righteousness in Postwar Korea and Japan)

功利主義的西欧帝国主義に対し帝国日本の肯定的自己像として、特に日中戦争、太平洋戦争期に爆発的に語られた「道義」言説は、解放後・戦後には各々国民的アイデンティティを形成するための機制として再び召喚されるようになる。本講演では、1944年に阿部吉雄が日韓「融和」の表象として論じた「半島における道義哲学の創唱者」としての李退渓像が、朴正熙政権下における朴鐘鴻や阿部らの李退渓顕彰事業により、日韓にまたがる権力と知との癒着関係の形成、知的権力の再生産・獲得のために復活する過程を示したい。
食事可
発表言語: 日本語


 

127th
Friday, June 25, 2010
14:00-15:00
Room 251, Honkan, ICU
Prof. 郭連友 (Guo Lianyou)
教授、中国北京外国語大学日本学研究センター

「中国における『菊と刀』のヒットに見られる文化ブーム」

2005年4月、日中関係は、小泉元首相の靖国神社参拝問題を導火線に緊迫した状態に陥り、中国各地で反日デモが勃発した。同時に、それを背景に、新たな日本研究ブームが中国で繰り広げられた。同じ東アジアの国である日本は中国の近隣でありながら、日本人はいったい何を考えているのか、については、実は一般の中国人はあまりにも知らない。日本をもっと知りたい、何とか現状を打開したい、など国民の素朴な願望が日本研究書の出版ブームや再版ブームを醸成した。例えば、中国の権威出版社商務印書館版『菊と刀』(当時唯一の中国語訳本)は2005年6月再版の際、一回の再版で5万冊を刷った。それだけでなく、『菊と刀』は複数の出版社から新翻訳本、挿絵入り本など、次から次へと刊行され、現代中国人の日本理解に大きく役立った。本報告は最近中国の『菊と刀』の刊行・研究状況及びその他日本文化ブームの状況を紹介しながら、新たな日本研究の背景・狙い及び意義について考えてみたい。

Presentation in Japanese


 126th
Tuesday
, May 18, 2010
14:00-15:00
Room 201, Honkan, ICU
Prof. Brij Tank

haProfessor of Modern Japanese Studies, University of Delhi

“India-Japan and the Rise of Asia”

In my talk I will look at two questions, what are we talking about when we talk about the ‘rise of Asia’ and how India-Japan relations have developed historically. Locating Indsia-Japan relations within this larger framework allows us an opportunity to see the possibilities and directions that this relationship can take.

Presentation in English


 

125th
Tuesday, Feburary 16, 2010
14:00-15:00
Room 251, Honkan, ICU
牧角悦子 (Makisumi Etsuko)

二松学舎大学 文学部教授

「中国の悪女伝説」

悪女と聖女とは裏表である。歴史に名を残した悪女は、その描かれ方の中に時代の要請した女性像を反映している。伝説の悪女は、そのまま理想の女性像を内蔵していると言ってもよい。中国における理想の女性像を始めに作り上げた劉向『列女伝』を材料に、そこに名を連ねる悪女たちの魅力と存在感を、時代の求めた女性像との関連で考えて見たい。

Presentation in English


 

124th
Tuesday, January 26, 2010
14:00-15:00
Room 251, Honkan, ICU
眞嶋亜有 (Majima Ayu)
ハーバード大学アソシエイト/国際基督教大学非常勤講師

「孤独とはなにか ー この、人を魅了し、さいなませるもの ー」
(“The Allure of Loneliness: Suffering and Longing for Self-Differentiation in the Modern Era”)

なぜ人は孤独に魅了され、そして、さいなまれるのか。桑原武夫(1904―1988)によれば、孤独とは「近代の概念」という。「自由」と「個人」という二つの観念によって発生するものだからである。また孤独とは、「自己の差別化」と深い関わりをもっている。自己の差別化には優劣意識がつきまとう。優劣感情とは、表裏一体のものであり、優越感のみ持つことも、劣等感のみ持つこともできない。そして優越感は恐れを生み、劣等感は怒りをともなう。他者依存による自己承認は常に不安定なものとなるからである。本講演では、人を魅了させ、苦しめさせる孤独とは何か、自己の差別化と優劣意識を手がかりに、近現代の孤独をめぐる諸相を通じて論じたい。

 

Lecture in Japanese

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123th
Tuesday, November 10, 2009
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICU
尾辻恵美 (Emi Otsuji)
Lecturer, Japanese Language Coordinator, Faculty of Arts and Social Sciences, University of Technology, Sydney

「パーフォマティブ論の観点による言語、文化、アイデンティティの再構築の試みと
言語教育への可能性」
(“Performing language, culture and identities:
disinvention and reconstitution of language and culture”)

バトラーのパーフォーマティビティ論 (Butler, 1997, 1999) においては、言語、エスニシティ、文化が規定性を持ってはじめから存在するのではなく、個人またはコレクティブレベルでのパーフォーマンスの蓄積によって構築されるものであると論じている。本研究はパーフォーマティビティ論にのっとり、言語、文化そのものを解体(disinvent)、再構成(reconstitute)することにより(Makoni & Pennycook, 2007)、その多義的、逆説的な構成過程を明らかにすることを目的とする。

本報告では、オーストラリアの職場における「日本人」と「オーストラリア人」の「雑談」を考察する。データ分析から、参加者のパーフォーマンスには多義的、逆説的なものが複雑に共存し、言語、文化構築過程では、流動性と固定性、多様性と単一性の両者が相互作用していることが明らかとなった。また、近年、言語、文化、国家、エスニシティが1対1の固定的な結びつきを持っているとする考えの妥当性に疑問を投げかける研究が増えているが (Heller, 2007; Luke, 2002; Pennycook, 2007)、パーフォーマティブ論の援用により、その結びつき自体が流動的であり、新たな関係を作り上げる可能性を秘めているということも、データ分析から考察できた。つまり、個人個人が言語、文化を「パーフォーム/実践する」ことが、文化、言語、エスニシティ、アイデンティティの形成過程を流動的・ハイブリッドなものにすると同時に、それらの関係をも創造的なものにするということをこの報告で提唱し、将来の言語教育への新しい可能性を示唆したい。

Lecture in Japanese


 

122th
Tuesday, October 6, 2009
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICU
Marcella MARIOTTI (マルチェッラ マリオッティ)
日本学術振興会外国人特別研究員 (JSPS Post-Doc Research Fellow)
国際基督教大学アジア文化研究所 (Institute of Asian Cultural Studies, ICU)

“The pleasure of grammar: A Hypermedia Dictionary of Japanese Grammar”
(「文法の楽しみ – 日本語文法のハイパー辞典」)

Global mobility has transformed language learning in a lifelong task. The Common European Framework is representative of new needs in language teaching and learning. Teaching a language is no more limited to contents, but it expands into teaching “how to learn” and into offering tools for independent and creative learning. I shall present A Hypermedia Dictionary of Japanese Grammar: a project meant to involve the pleasure-related right-brain in grammar learning, so to lead to lifelong acquisition more than a temporary learning “for examinations only.”

Lecture in English


121th
Tuesday, June 2, 2009
14:00-15:00
Room 203, HonkanFELIX ULOMBE KAPUTU
Research Fellow, Institute of Asian Cultural Studies, ICU

“Global Shamanism in context:
the Itako in Northeastern Japan and the Mikishi in Southeastern Democratic Republic of Congo”

   At a time when the world is much involved in development and computerized industrialization, many believe that ancient beliefs have either disappeared or only stick to developing countries. The case of the Itako and the Mikishi reveals how shamanism survives in different parts of the world and adapts to temporal evolutions. Shamanism carries all along centuries social representations of the humankind and builds up the main frame of folk cultures.
Lecture in English


 

120th
Tuesday, May 26, 2009
14:00-15:00
Room 265, HonkanJeong-Mi Lee (李 正美)
Lecturer, Meiji Gakuin University

“Chosŏn Korea as Little China as Seen through the Sadae Kyorin Policy in the Seventeenth Century”
(「事大・交隣政策を通して見た小中華としての朝鮮」)

  This presentation will analyze Chosŏn Korea’s diplomatic principle, sadae kyorin, which signified the tributary relations between the Ming and Qing dynasties and the neighbourly relationship with Tokugawa Japan. How sadae kyorin influenced Chosŏn Korea’s sochunghwa consciousness in the seventeenth century will be examined.
Lecture in English


 

119th
Tuesday, May 12, 2009
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICUGavin H. Whitelaw (ギャヴィン H. ホワイトロウ)
Anthropology, Associate Professor, ICU

“Konbini: Towards an Anthropology of an Emergent Global Retail Template”
(「コンビニ: 文化人類学から見る新興グローバル小売業のテンプレートについて」)

  Within a global commercial landscape dominated by Wal-Mart and its mega-store rivals, the konbini has risen as a formidable retailer and for-profit arbiter of culture. Yet konbini are the antithesis of what anthropologists typically take as their object of inquiry. They epitomize standardized simplicity by relieving small retail of obligation, entailment, and affect. In the following presentation I explore the global reach and cultural implications of this “Japanese” retail form.
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117th
Toshihiro Minohara (簑原俊洋)
Professor, Graduate School of Law and Politics, Kobe UniversityTuesday, December 9, 2008
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICU
“Diplomacy on the Brink:
The Final Stage of the 1941 US-Japan Negotiations and the Role of Intelligence”

(「瀬戸際外交:1941年日米交渉の最終局面とインテリジェンスの役割」)In light of the recently uncovered documents on prewar Japanese SIGINT from the National Archives II in College Park, the National Security Agency in Fort Meade, the Japanese Diplomatic Records Office (DRO) of the Ministry of Foreign Affairs in Tokyo, and the British National Archives (formerly, PRO) in Kew Gardens, the purpose of this presentation will be two-fold: first, to briefly overview the completely obscure history of the Japanese Black Chamber, and second, to examine/evaluate the role that intelligence played in the formulation of Japanese policy decisions, particularly at the critical juncture of November 1941. Specifically, a rational explanation for the motive behind the hitherto unexplained Togo hensetsu (東郷変節)will be provided which will support the contingency theory in the road to Pearl Harbor.

Lecture in Japanese


 

116th
Sumire Yamashita (山下須美礼)
University of TsukubaTuesday, November 4, 2008
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICU
「受洗者名簿にみる明治初期のハリストス正教会-八戸における成立と展開-」明治初期に北東北を中心に広く受容されたハリストス正教会について、主として八戸に誕生した教会と
その設立の中心となった信徒の活動に注目し、受容の背景と活動の実態を明らかにすることにより、
その展開が維新後の八戸という地域社会にとってどのような意味を持つものであったのかを提示する。

 

115th
Ariko Ota (太田有子)
Research Fellow/ Lecturer
Social Science Research Institute, ICUTuesday, October 7, 2008
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICU
“Capital, Power, and Porcelains:
Regional Comparison of Industrialization in Modern Japan”
This presentation will give a report of comparative analysis of several sites of porcelain
manufacturing in the early Meiji Japan. While porcelain manufacturing developed in many regions under the Tokugawa regime, it experienced a series of changes along with political and social dynamics in the mid 19th-century. Variant relations with political authorities and access to the markets shaped different contexts of manufacturing porcelains. Regional comparison illuminates multiple paths of industrialization in modern Japan.

 

114th
Tania Hossain (ホサイン タニア)
Temple University Japan and Waseda UniversityTuesday, September 16, 2008
14:00-15:00
Room 252, Diffendorfer Memorial Hall West Wing, ICU
“Inequalities in English Language Education in Bangladesh:
Observations and Policy Options from Rural and Urban Schools”
This presentation will examine the ways in which unequal educational opportunities engender discrimination against Bangladeshi learners. In Bangladesh, poor students have fewer opportunities to complete any education cycle than affluent students. The data in this study indicated that institutional and teaching practices keep English out of the reach of poor students. The presentation shows how pedagogical practices differ according to the instructional medium used in the classroom. In highlighting differences between pedagogical practices, this presentation will provide an in-depth examination of two institutions: one, a rural Bengali-medium school; the other, an urban Bengali-medium school. It will also present differences in socio-educational practices between both schools.

 

113th
Jeffrey Paul Bayliss
Assistant Professor of History, Trinity College
Tuesday, June 10, 2008
14:00-15:00
East Room, ICU Cafeteria
“Managing Minorities in Prewar and Wartime Japan:
Approaches to Assimilating and Incorporating Koreans and Burakumin Compared”
From the 1920s through the Pacific War, Japanese government, in cooperation with various philanthropic organizations, devised a variety of policies for dealing with the problems of Japan’s two most widespread minority groups: labor migrants from the Korean colony and the modern descendants of early modern outcaste groups known as the Burakumin. In regard to both, the state acted on very similar concerns in pursuing a means of assimilation and incorporation. At the same time, the state had very different views of what constituted the “problem” posed by each minority and what needed to be done to address these. Despite the similar socio-economic situations faced by Koreans and Burakumin, these differences reveal the state’s focus on cultural proximity as a means of determining the loyalty of minorities and the degree to which they had a legitimate claim to membership in the nation.Lecture in English

112th
Sally Ann Hastings
Assistant Professor of History, Purdue UniversityJune 3, 2008
14:00-15:00
East Room, ICU Cafeteria“Invitations to the Party: Women and Japanese Politics, 1945-1947″

Clink here for detail information


 

111th
Yoshiko Yamamoto (山本慈子)
San Francisco State University
May 26, 2008
14:00-15:00
East Room, ICU Cafeteriaニアス文化を支えたもの ーニアス建築と巨大石彫刻の背景ー」

 


 

110th
Maria Lai-Ling Lam
Associate Professor, School of Business, Malone CollegeApril 28, 2008
14:00-15:00
East Room, ICU Cafeteria“How might NGOS enable Japanese MNEs to be more responsive to local
and global initiatives in China”

 

109th
Emi Kishimoto (岸本恵実)
Associate Professor of Japanese, ICUFeb 18, 2008
14:00-15:00
East Room, ICU Cafeteria“Dictionaries Compiled by Christians in Japan in the 16th and 17th Centuries”
(「キリシタンの辞書編纂」)


108th
Akinaka Senzaki (先崎彰容)
Tohoku University (東北大学)Jan 21, 2008
14:00-15:00
East Room, ICU Cafeteria“Some Aspects of the Globalization with Special Reference to Its Influence on
Modern Japan : A Re-examination of Yukichi Fukuzawa’s Criticism on Russia”
(「国際化のなかの日本―福沢諭吉のロシア観」)
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“Cheating as a Democratic Practice:
An Exploration of the Connection Between Political Ethics and Masculinity”

Robin LeBlanc
JICUF Visiting Professor of Political Science, ICU
Associate Professor of Politics, Washington and Lee University
Nov 12, 2007



“Views of Japanese Resident in Korea of the Japanese residency-General
in Korea’s Governance, 1905-1910″

Ichikawa Marie
Master’s Degree in Korean History, 2007. Department of Korean History.  Seoul National University
Oct 22, 2007



Working Within the System: “Group Sounds”
and the Commercial and Revolutionary Potential of Noise”

Michael Bourdaghs
Associate Professor of Japanese Literature, UCLA Director, UC Tokyo Study Center
June 4, 2007



“JAPANESE ONLY”–The Otaru Onsens Case and Racial Discrimination in Japan”

Arudou Debito
Associate Professor, Hokkaido Information University
April 23, 2007


“The Thought of the Korean Neo-Confucian Scholar Yi Toegye”

Seog-in Eom
Associate Professor, Yashima Gakuen University
January 22, 2007
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“What All Humanity Shares Culturally”

Herbert Plutschow
Director, Institute for Comparative Cultural Studies
Professor, Japanese Culture Josai International University
October 25, 2006


“The Establishment of the Administration for the Conservation of Cultural Properties in Japan”

Mizuko Ugo

Researcher, National Research Institute for Cultural Properties
October 23, 2006


“Casting Shadows on Japan’s Enlightenment: Sada Kaiseki’s attack on Gas Lamps”

M. William Steele

Professor of History, Dean, Member of IACS, ICU
September 29, 2006


“Mori Ogai and Meiji Japan”

Bambang Wibawarta

Research Fellow, IACS, ICU
May 29, 2006



“Gender and Foreign Policy in Japan”

Yumiko Mikanagi

Professor, Social Sciences, ICU
April 24, 2006


“Civilization and Enlightnment and Transformamtion of Japanese Language”

Yoshifumi Hida

Senior Research Associates, Institute of Asian Cultural Studies, ICU. Former Professor, Graduate School of Comparative Culture, ICU/ Japanese Linguistics, Japanese Language Education
February 6, 2006
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“The American Missionary Who Challenged the ‘Inhumane’ Seclusion System: Commodore Perry’s Interpreter S.W. Williams”

Tao Demin

Professor, Faculty of Letters, Kansai Universtiy
Japanese Intellectual History and East-West Cultural Relations History
December 12, 2005



“Reconsideration of Asia and Non-belligerence”

Shinichi Yamamuro
Professor of Institute for Research in Humanities, Kyoto University
History of the Interconnection of Political and Legal Thoughts
October 27, 2005


“Japan and the Reform of UN Security Council”

Reinhard Drifte
Emeritus Professor of Japanese Politics, University of Newcastle, UK/ Visiting Professor, Waseda University, Japan/ Visiting Research Fellow, London School of Economics, UK
October 3, 2005


“Recent Problems in China-Japan-US Relations”

Emi MIFUNE
Associate Professor, Faculty of Law, Komazawa University/ Foreign Policy and Domestic Administration in Contemporary China
September 26, 2005


「教科書問題」
西川 正雄
東京大学名誉教授、ヨーロッパ現代史
2005.6.6


「日韓関係『難しさ』の構図」
玉置 拓
国際基督教大学アジア文化研究所、研究員/国際政治学
2005.4.18


「水俣病被害と政府の対応:日本の戦後民主主義」
Anja Osiander
大阪大学大学院法学研究科研究員、ドレスデン工科大学東アジアセンター講師
2005.1.31
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「メールで恋して:10代の少年少女と テクノロジー」
Todd Tilma
リケン客員研究員、ミシガン大学アンアーバー校
2004.11.8


「赤穂浪士讃歌:忠臣蔵の近代史にみら れる浪曲師たち」
Henry Smith
コロンビア大学教授、 日本史
2004.10.27


「日本の対中安全保障政策:矛盾と挑戦」
Reinhard Drifte
(ニューカッスル大学名誉教授, 日中安全保障研究
2004.10.25


「Self- Cultivation, Transcendental Being, and Nature: On the Sacred Place of Shuyodan Hoseikai 」
松岡秀明
淑徳大学教授、文化人類学
2004.10.18


「源氏物語の涙」
Tzvetana Ilieva Kristeva
ICU人文学科教授、アジア文化研究所所員、日本文学
2004.9.27


「第二次世界大戦における『軍人禅』 – 『聖戦』の本来のあり方」
Brian Victoria
ハワイ大学マノア校客員教授、仏教研究
2004.6.7


「大衆文化にみる将軍と大奥の女性達」
Anne Walthall
カリフォルニア大学アーヴァイン校教授、歴史学
2004.6.2


「日本の二十代の女性の避妊」
Shana Fruehan
シカゴ大学大学院博士後期課程、アジア文化研究所準研究員、人類学
2004.5.24


「アジアの政治をになう女性指導者たち – 『よりよい指導者』たりうるか -」
Claudia Derichs
デュイスブルク大学教授、政治学
JICUF共催
2004.5.10.


「明治期の国学」
Michael Wachutka
テュービンゲン大学博士後期課程、アジア文化研究所準研員、日本史
2004.4.26


「気難しい隣国 – 日本と北朝鮮」
Gavan McCormack
ICU社会科学科客員教授、アジア文化研究所所員、東アジア近現代史
2004.4.19


「力も富も文化も超えて:21世紀中期に向かうアジア太平洋の国際関係と展望」
Roger Buckley
ICU国際関係学科教授、国際関係論
2004.2.16


「日本における草の根の女性運動 - 生活クラブの活動 -」
Kamayani Singh
アジア文化研究所準研究員、政治学
2004.1.19
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「東南アジアにおける急進的イスラム:フィリピンとインドネシアの視点から」
Temario C. Rivera
国際基督教大学国際関係学科教授、アジア文化研究所所員、東南アジア政治
2003.12.15


「日中両国語意味対照研究」
李国棟
西安交通大学講師、アジア文化研究所研究員、日本語学
2003.11.10


「 『東京三百年祭』における『江戸の近代的記憶』の構造 」
Jason G. Karlin
東京大学社会科学研究所助教授、歴史学
2003.10.20


「to asia or not to asia? シリーズ『アジア新世紀』の編集を終えて」
坂元ひろ子
一橋大学教授、アジア文化研究所研究員、中国近現代思想・文化史
2003.9.22


「異常なし?:目に見えない障害と日本の公立小学校での特殊教育」
Jeffrey Maret
ハワイ大学マノア校博士課程、国際交流基金フェロー、アジア文化研究所準研究員、文化人類学
2003.6.9


「『吾有時』の意義とその解釈学的な可能性」
Anthony Black
駒沢短期大学非常勤講師、アジア文化研究所準研究員、禅思想研究
2003.5.29


「外人タレント」
Matthew Carlsen
ハワイ大学、IACS準研究員、人類学
2003.4.21
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「フィッシャー対リッカビーの異変:条約港日本の新聞、スキャンダル、風刺」
Todd Munson
インディアナ大学、近代日本史
2002.11.18


「チェンマイの漆器」
Krisana Charoenwong
パヤップ大学講師、アジア文化研究所研究員、歴史学
2002.10.7


「津軽から見る日本の歴史」
Rosemary Gray Jeffcott
オーストラリア国立大学客員研究員、アジア文化研究所研究員、日本史
2002. 9.27


「アメリカの歴史家と日本の教科書」
James Matson
Lecturer of Colorado College, Sociology
2002.6.3


「返還後の香港人のアイデンティティー」
容應萸
亜細亜大学教授、国際関係論
2002.5.13


「僧兵と侍 – 日本中世の爪牙」
Mikael S. Adolphson
ハーバード大学助教授、日本史
2002.4.22


「夢はアジアをかけめぐる – 私のアジア遍歴 -」
田坂興亜
ICU教授、アジア文化研究所所員、化学
2002.2.18


「カール・ハウスホーファーと日本の地政学 第一次世界大戦後の日独関係におけるその影響力」
Christian Spang
アジア文化研究所研究助手、ドイツ-日本研究所研究助手、歴史学
2002.1.28
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「EFAと寺子屋 世界寺子屋運動とは何か」
千葉杲弘
ICU大学院教授、アジア文化研究所所員、教育学
2001.12.10


「時代に向かって説く!現代伝統仏教の教え -天台宗回峰行阿闍梨の実例-」
Stephen Covell
アジア文化研究所研究助手、宗教学
2001.11.12


「戦後日本の『政治的市民』像 – 60年代の市民運動 -」
Simon Avenell
カリフォルニア大学バークレー校、日本史
2001.10.15


「アンコ-ルワット遺跡群の調査と保存」
田畑幸嗣
アジア文化研究所研究助手、考古学
2001.9.27


「海保青陵の『老子国字解』と韓非子」
韓東育
東京大学、日本思想史
2001.6.18


「日本の少子化対策 – ExitとVoiceの役割 -」
Leonard Schoppa
University of Virginia, Political Science
2001.5.28


「イスラーム世界とヨーロッパとの交渉手段 - 初期中世スペインの事例から -」
安達かおり
イスラーム・スペイン史
2001.4.23


「テレビドラマに見る異文化接触 - 日本人と近隣アジア諸国の人々を中心に -」
Hilaria Goessmann
University of Trier, Japanese Studies
2001.2.19


「日本の食におけるアジア:ラーメンとカレー」
森枝卓士
フリーカメラマン、文筆家
2001.1.22
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公開討論「アジアの草の根運動」
Germelino Bautista
Prof. of Economics, Ateneo de Manila University)
Thanit Boodphetcharet (Head of Research & Evaluation Division, Payap University in Chiang Mai)
2000.11.13


「明治初期における食事と外交」
M. ウィリアム・スティール
ICU、日本史
2000.10.16


「マハトマ・ガンジー 逸されたノーベル賞の栄誉:その理由」
ヴィヴェック・ピント
文京女子大学、歴史学
2000.9.18


「19世紀における日本の緑茶とアメリカ人」
ロバート・ヘリヤー
スタンフォード大学、東京大学
2000.6.5


「歴史と記憶 日本の博物館に見る歴史と記憶」
テッサ・モーリス-スズキ
オーストラリア国立大学、一橋大学
2000.5.22


「沖縄が期待していること 沖縄に期待していること」
ロバート・エルドリッジ
サントリーフェロー
2000.4.17


「昭憲皇太后と日本赤十字社の設立 –皇室における女性の役割–」
アンナ・マリア・トレンハルト
国際日本文化研究センター、客員研究員
2000.2.7


「大衆の『多文化主義』–ある地域社会における在日朝鮮人と被差別部落民の関係史–」
ジェフリー・ベイリス
ハーヴァード大学、ICUアジア文化研究所研究助手、日本史
2000.1.24.

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「社会ネットワークと社会資本形成 –東アジアとヨーロッパ移民の比較–」
ディートリッヒ・トレンハルト
ミュンスター大学、政治経済
1999.12.13]


 

「海外華人社会の変容」
曽纓
慶應義塾大学、ICU、アジア文化研究所客員研究員、海外華人研究
1999.11.15


 

「古代日本文学における他界観」
安田夕希子
東京農工大学、アジア文化研究所客員研究員、日本思想史
1999.10.18


 

「日本の家族政策の比較文化的考察」
パトリシア・ボーリング
パデュー大学、フルブライト研究員、アジア文化研究所客員研究員、政治学
1999.9.20


 

「Asian Perspectives on a Theory of Motivation」
ジェイ・ヴォラ
セント・クラウド州立大学、経営学
1999.6.14


 

「The Assembly of the Poor as a New Social Movement in Thailand」
スティー・プラサーセット
ICU国際関係学科
1999.5.17


 

「あの亜米利加野郎 E. H. Houseと明治日本」
ジェームス・ハフマン
ウィッテンバーグ大学、歴史学
1999.4.19


 

「現代日本の社会における『寺仏教』」
スティーブン・G・コべル
プリンストン大学、アジア文化研究所研究助手、宗教学
1999.2.15


 

「近代日本の地方統治システムの成立について-町村制施行(1889年)との関連において-」 
鬼塚博
ICUアジア文化研究所助手、日本史
1999.1.18
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「中世日本文学の女性像」
ラージ・パンディー
ラ・トローブ大学、アジア研究
1998.12.14


「1907ー1916年におけるロシアー日本間の秘密条約再考」
ブルース・エレマン
テキサス基督教大学、アジア文化研究所客員研究員、歴史学
1998.11.16


「伝統ある日本民俗舞踊の実践研究」
近藤洋子
ICU、体育学
1998.10.19


「平等条約はいかに『不平等』であったか ー幕末外交史の再考察ー」
マイケル・オースリン
アジア文化研究所研究助手、フルブライト大学院研修生、歴史学
1998.9.21


「錦絵から見る台湾出兵」
ロバート・エスクセン
スミス・カレッジ、歴史学
1998.6.15


「帝国日本におけるアイヌ人のアイデンティティー」
デービッド・ハウエル
プリンストン大学、歴史学
1998.5.18


「明治初期戯作文学の変容」
ジョン・マーツ
ノースカロライナ州立大学、アジア文化研究所客員研究員、日本文学
1998.4.20


「ロシア・中国関係の神話と現実」
サラ・ペイン
テキサス基督教大学、アジア文化研究所客員研究員、歴史学
1998.2.16


「マルコス後のフィリピン: 連続性と変化」
テマリオ・C. リベラ
ICU、国際関係論
1998.1.19
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